В жорстоких реаліях воєнного стану в Україні триває реформування освітньої галузі. Функціонування старшої школи з 01 вересня 2027 року є одним із викликів, який протягом останніх років стоїть перед українським суспільством загалом, українською освітньою спільнотою та зокрема і перед жителями Ванчиковецької ТГ. Саме тому важливо завчасно готуватися до майбутніх змін, щоб ризики були як найменшими, а помилки як найрідшими.
Якою має бути старша профільна школа вже з 01 вересня 2027 року в Україні? З метою розібратися у питанні шляхів, можливостей впровадження реформи профільної середньої освіти, реорганізації мережі у Ванчиковецькій громаді 13 червня 2025 року у Будинку культури села Ванчиківці ініційовано проведення розширеної зустрічі за участі голови громади Володимира Лупой, начальника відділу освіти, культури, молоді, спорту та гендерної рівності Анжели Довганюк, спеціалістів відділу освіти , педагогів закладів освіти громади, батьківської громадськості , працівників та депутатів Ванчиковецької сільської ради, а найголовніше – експертів з питань місцевого самоврядування Швейцарсько-українського Проєкту DECIDE -Марина Замфір (м. Чернівці), Зеновій Сірик (м. Львів), Тетяна Цюпра (м. Вінниця), Сергій Яцковський, Надія Балабуст. Експерти надали консультаційну допомогу нашій територіальній громаді у питаннях впровадження третього етапу реформи загальної середньої освіти «Нова українська школа» – реформи профільної середньої освіти.
Експерти Проєкту DECIDE акцентували увагу присутніх на наступних питаннях:
• алгоритм створення або перепрофілювання академічного ліцею;
• особливості міжмуніципального співробітництва;
• фінансове планування та ресурсне забезпечення;
• формування профілів навчання;
• юридичні аспекти трансформації освітньої мережі.
Формування ефективної освітньої мережі у відповідності до законів України, задоволення освітніх потреб громади – одне із дуже актуальних але дуже чутливих питань, і не тільки в нашій громаді. Для всіх батьків дуже важливо розуміти основні завдання реформи, якою має бути старша профільна школа, як це вплине на подальше навчання їхньої дитини після 9 класу, чи буде комфортним це навчання, тощо.
Люди іноді опираються змінам не тому, що хочуть зробити гірше комусь. Часто вони не розуміють суті змін. Тому потрібна комунікація та розʼяснення реформи. Для того, щоб зміни були ефективними, люди мають брати участь в ухваленні рішень на кожному з етапів, тому, як ніколи, дуже важливою стала незалежна думка експертів.
Компетентність, живе, щире спілкування з фахівцями Проєкту, презентації, допомогли учасникам дійства зрозуміти основні завдання реформи старшої профільної школи, шляхи та можливості реалізації даної реформи у громаді. Звичайно, були питання, на які експерти надали вичерпні відповіді.
Головний висновок заходу – об’єднання зусиль педагогічної та громадської спільнот на засадах взаєморозуміння, співробітництва для створення такої мережі закладів освіти громади, яка зможе надавати якісні освітні послуги, розкривати здібності й нахили молодої людини для того, щоб вона надалі змогла себе успішно реалізувати в майбутньому. Питання функціонування академічного ліцею у громаді залишається на контролі і відкритим. Є багато різних чинників та викликів, які, враховуючи чинне законодавство, впливають на позитивне вирішення даного питання, зокрема – демографічна ситуація. Реформа буде триватиме до 2027 року. Проте точно зрозуміло, що необхідно у громаді вже сьогодні робити різні кроки, вирішувати різні виклики, щоб забезпечити старшокласникам громади рівний доступ до якісної освіти, бо це безумовна умова профільної середньої освіти.